Personliga verktyg
Du är här: Hem Motorer Kubota: Beta Marine och Nanni
Dokumentåtgärder

Kubota: Beta Marine och Nanni

av Stefan ForsSenast ändrad 2008-05-04 09:30

Japanska Kubota mariniseras av två tillverkare, Franska Nanni och Engelska Beta Marin. Motorerna från Beta ger bättre vridmoment än Nannis, men drar därför något mer bränsle.

Beta Marine

Kubota dieselmotor som av det brittiska föreaget Beta Marine konverteras till marinmotorer. Alla motorerna är utrustade med tungt svänghjul för en låg och jämn tomgång. Enbart gjutjärn används så det borde inte vara några problem vid tillfälliga överhettningar. Man har väldigt högt vridmoment vilket är bra. Motorerna både startas och stoppas med nyckel vilket är betydligt bättre än att stoppa med en wire som på gamla MD5:an.

Beta 10 har ett helt otroligt bra vridmoment, på papperet är denna motor en klar vinnare. Då maxvarvtalet ligger på 3000 varv samtidigt som den har betydligt bättre vridmoment än MD5 så kan man sätta denna motor på 110S drevet och köra vidare med gamla propellern. Nu verkar det som om denna motor bara finns med på tillverkarens hemsida och inte hos Svenska importören.

Den helt nya Beta 16 verkar vara en mycket trevlig motor, man har inte speciellt mycket information ännu om motorn på internet.

Bilder från båtmässan i Stockholm nov. 2007 med Beta BZ482 och Beta 16 finns här.


Beta_TEN.gif

ModelEffekt hk CylindrarVikt Kg
Pris SEK
 Pris SEK
vårkampanj
2006

Beta 10
102 
 
 BZ482 13,528949´200:- 45´000:-
Beta 16
16 293 52´500:-  48´000:-
BD72220 3106 57´750:-  52´000:-

Priser med adapter till VP segelbåtsdrev. Vikterna är med backslag som inte behövs om man kopplar till Volvo Pentas S-drev. Så man kanske kan räkna med att 5 - 10 kg försvinner. Ett 110S drev uppskattar jag att den väger 30 kg. Sen tillkommer något kg för adaptorsats för koppling till 110S drevet. Så uppslattningen är att lägga till 30 kg.

Beta_Volvo_Saildrive_thumb.jpg

På bilden ser man en Beta kopplad till VP 110S drevet (klicka på bilden för förstoring).

Varvtal 3600 varv/minut, färskvattenkylning, startpanel, pump för oljebyte, generator 40 Ampere (option 70 Ampere), pris med adaptorsats till VP 110S- och 120S-drev.

Tillverkare Beta Marin i UK

Beta Marin Importören i USA har en massa tänkvärd läsning. Man skriver bla att man inte betalar "marina överpriser" utan här är det jordnära "traktorpriser" som gäller. Reservdelar finns att köpa av varje handlare som säljer reservdelar till Kubota motorer. Man framhäver även att motorerna är väldigt lättservade.

Läs om hur en Compis 28 installerade en Beta 16.

Läs om hur Motorseglaren MS20 - Krabaten, fick en Beta Marin BZ482 installerad.

I Sverige säljer Steyr Motors

Läs den intressanta diskusionen om hur en MD5A med 110S byttes ut mot en Beta 10 i en Seniorita Helmsman. Allting passade så inga modifieringar av motorbädden verkade behövas göra. Läs mer här. Här är en länk till en hemsida med mer information, läs mer här.


Nanni

Nannis minsta dieselmotorer är på 10 hk.



Nanni

Man har (2008) en helt ny liten motor N2.10. Nya N2.10 är lågvarvig (max 3000 varv per minut). Man marknadsförs sig med denna motor mot Yanmars minsta en-cylindriga motor. Detta verkar vara en mycket bra motor som man borde undersöka närmare. Produktblad.


Prislista 2006 (giltig from 2006-01-20)
2.45 HE med S-drev 59´200:-, produktblad
2.50 HE med S-drev 64´670:-, produktblad

Data och priser 2005
2.45 HE, 10 hk, vikt ca 99 kg, pris ca 47´000:- med backslag (hittar inget pris med adaptersats)
2.50 HE, 14 hk, vikt ca 100kg, pris 46´235:- + 6´000:- för adapersats till VP 110S-drev = 52´835:-

Väljer man Nannis S-drev så får man med bädd i glasfiber för monteringen. Prisskillnaden ligger på ca 12´000kr om man väljer ett helt nytt Nannidrev jämfört med att köra vidare med det gamla Volvo Penta 110S-drevet. Nanni rekomenderar att man även byter drevet och inte kör vidare med det gamla.

Nannis motorer verkar vara välutrustade med bla färskvattenkylning, 60 Ampere generator. Båda motorerna är på 3600 varv så med 110S drevet måste man absolut byta propeller. Till 2.50 HE (ej 2.45) får man även med elektriskt stopp (bra) och sugpump för motorolja (bra).

Våra egna bilder på Nanni 2.50 HE från Båtmässan i Stockholm mars 2006 hittar Du här.

Mer information hos Franska Nanni Diesel och Malte Månsson 

Intruktionsbok till Nanni motorer (Kubota).




NF-sidan använder sig av Plonebroach.se.