Personliga verktyg
Du är här: Hem Motorer Volvo Penta Dieselmotorer Volvo Penta MD5 och 110S-drev
Dokumentåtgärder

Volvo Penta MD5

av Stefan ForsSenast ändrad 2008-05-06 22:43

MD5 är en mycket bra marindieselmotor konstruerad av Volvo Penta. Motorn är lågvarvig vilket medför att den håller väldigt länge. Den är för att vara encylindrig förhållandevis tystgående. Den är väldigt långlivad bara man sköter om den. Längre ner på sidan finns en ganska komplett samling av MD5 dokumentation.

Volvo Penta MD5A presenterades våren 1975, den var på sin tid den lilla kompakta marindieselmotorn.  MD5 är en mycket bra marindiesel som är väldigt långlivad. Enligt mekaniker som vi har pratat med så är det en väldigt bra konstruktion. Många segelbåtsägare har eller har haft en VP MD5 motor i sin båt och de flesta vi har pratat med är väldigt nöjda. Motorn är både robust och liten, så den passar bra i NF:ens motorutrymme. Ser man till att göra normal service och framförallt att göra ordenligt vinterkonservering så håller den länge.

Som alla encylindriga dieselmotorer med låg effekt så drar MD5 väldigt lite bränsle. Vi brukar förbruka 1 liter per timme vilket är om man tänker efter är helt normalt och naturligtvis väldigt bra. Årskostnaden för bränsle är därmed väldigt låg. Motorn är lågvarvig, maxvarvet ligger på 2500 rpm (varv per minut). Det finns få encylindriga marindieslar som går under 3000 varv per minut. Mot slutet fick sista MD5 serien (MD5C) varvtalet höjt till 3000 rpm. Yanmars YS-serie från motsvarande tidsperiod ligger, beroende på modell, på 3000 - 3300 rmp.

Effekten från en VP MD5 är fullt tillräcklig för att driva vår NF. Vi brukar ligga på 2000 rpm och då gör vår båt ca 6 knop. Även i motvind kring 12 - 14 m/s kan vi köra med knappt 6 knop. Vi har nog aldrig tyckt att den är för klen för vår båt.

Motorn har mekanisk direktinsprutning av bränslet vilket innebär att kamaxeln styr den mekaniska insprutningspumpens insprutning av diesel in i cylindern. Mekanisk direktinsprutning är förhållandevis enkelt och robust och introducerades i serieproduktion av Volvo Penta redan 1958 när gamla MD1 lanserades. De flesta andra tillverkare av marindieslar bygger förkammardieselmotorer vilket ger en något tystare gång men något sämre förbränning.

VP MD5A med 110S drevet väger enligt instruktionsboken 128 kg. Klassreglerna för NF säger att motor, drev och propeller måste väga minst 125 kg. Vår gamla VP järnfolding väger 4,5 kg. Vår nya VP Bronsfolding väger 6,7 kg (årsmodell 2004). Så totala vikten är 132,5 resp 134,7 kg torrvikt.

VP MD5C med 120S drevet var en riktig lättviktare som bara vägde 119 kg. Men  en annan uppgift  säger att vikten är 131 kg så det är oklart vad som gäller.

MD5 tillverkades bla i Norge

Alla MD5 ägare misstänker ju att den är konstruerad i Norge, då impellern sitter gömd bakom motorn, men det är inte riktigt sant då man enbart lät tillverka många MD5 i Norge.

Motorerna är konstruerade av Volvo Penta men tillverkades bla. i Norge av Mandals Motorfabrik som numera heter Marna Motor. Norrmännen tillverkade ca 5´000 MD5 motorer till år 1983 då avtalet upphörde. Volvo tog tillbaka alla sina rättigheter och därför finns ingen kunskap kvar hos Marna om MD5 längre.

Då troligen drygt 30´000 st MD5 motorer har tillverkats, så måste det förutom de 5000 som Mandals Motorfabrik, ha producerats även på annat håll. Är det någon som vet mer om detta, så får ni gärna meddala mig?

Läs mer om Marna Motor under "Motorbyte".

Jag fick ett mail från en uppmärksam läsare (mars 2007) som säger att på 1970-talet pågick en smutskastningskampanj mellan Japanska Yanmar och Svenska Volvo Penta. Yanmar påstod att den svenska MD5 inte var så svensk, utan tillverkad i Mexico.

Är det någon mer som känner till detta?


Tre MD5 varianter

Motorn har tillverkts i tre olika varianter, MD5A, MD5B och slutligen som MD5C.

MD5 fanns både med backslag och med segelbåtsdrev. MD5A och MD5B hade 110S drevet medans den kraftigare MD5C fick 120S drevet. Några MD5A hade i början 100S-drevet. Skillnaderna mellan de olika modellerna är inte stor förutom att man får ut högre effekt från MD5C. MD5A och B ger 7,5 hk på propelleraxeln (max 2500 varv) och MD5C ger på 9,5 hk (max 3000 varv). Det som skiljer MD5A och MD5B är motorfästena. MD5B och MD5C bör ha samma motorfästen.

MD5A och MD5B nästan helt identiska. Det enda som skiljer är motorfästen. MD5C är snarlik men generator, kolvar, ramlager, vevlager, vevstake, topplock, ventiler, insprutningspump, smörjoljepump koppling till drev/backslag mm skiljer sig åt. Man kan ju misstänka att just MD5C kanske slits lite hårdare pga högre varvtal och effekt. En annan skillnad är att alla MD5A och tidiga MD5B har finfilter (bränslefilter) av insatstyp. På senare MD5B och alla MD5C sitter ett modernare bränslefilter.

MD5A och MD5B har generator på 35 Ampere och MD5C har en generator på 50 Ampere.

Det finns vissa MD5B med dekompressionshandtag och en del är utan, oklart varför. Alla MD5A och MD5C verkar ha hantaget. Alla MD5 med segelbåtsdrev saknar vevanordning för nödstart, även det är oklart varför. 

Motorvarvtal (rpm)
effekt (hk)
S-drevVikt(kg) Utväxling Propeller 
MD5A2500
7,5
110S1281,66:1 14 * 6
MD5B25007,5
110S1281,66:1 14 * 6
MD5B25007,5
110S1282,15:1 14 * 8
MD5C30009,5
120S119 *
2,2:1 14 * 8

Effekt på propelleraxeln. Vikterna är torrvikt för motorer med segelbåtsdrev, dvs utan olja, bränsle och kylvatten. Dessutom ingår inte vikten för propeller.

* Enligt en Volvo Penta reklambrochyr sägs det att vikten för MD5C med 120S drev är 131 kg.

Notera att Volvo anger effekten på propelleraxeln. Man kan därför anta med att MD5A resp MD5B ger ca 8 hk på vevaxeln och att MD5C ger ca 10 hk på vevaxeln. Viktigt att veta om man ska byta motor då alla andra tillverkare än Volvo bara ger effekten på just vevaxeln.

OBS i verkstadshandboken som Volvo gav ut 1998 står det att MD5C ger 10 hk på propelleraxeln. Troligen menar man då att det är effekten på vevexeln eller så är det ett feltryck då detta är den enda stället där effekten 10 hk  nämns.

Volvo Pentas 110S drev tillverkades med två olika utväxlingar först 1,66:1 och i senare modeller 2,15:1. Alla utväxlingar gör att propellern snurrar långsammare än motorn, dvs rotationen reduceras. Vi tror att alla MD5A har 110S drev med den lägre utväxlingen 1,66:1, MD5B har finns med båda utväxlingarna (1,66:1 och 2,15:1). 120S drevet för MD5C har enbart 2,20:1 utväxling.

När det gäller propeller så är 2-bladig folding det som gäller. För äldre varianten med utväxling 1,66:1 är rekommendationen 14 * 6 och för utväxlingarna 2,15:1 och 2,20:1 är rekommendationen 14 * 8. Det är exakt samma propellerfattning på 110S och 120S dreven.

110S och 120S dreven är inte utbytbara mot varandra. Man måste bygga om fästanordningarna mellan motorn och drevet för att det ska fungera. Vi har ingen uppgift om hur det skiljer sig mellan 120S och det nya 130S. Mellan motorn och 110S är det en klo-koppling, mellan motorn och 120S är det en splineaxel som sticker ut från drevet in i motorn.

Volvo Penta rekomenderar tvåbladiga foldingpropellrar. Diametern mäts i tum. Pitch är den väg som propellern rör sig på ett varv ungefär som en borr i trä. Då vatten inte är lika fast som trä så räknar man med att propellern rör sig 70 till 90% av distansen. De 10 till 30% som blir skillnaden kallas "slip".

MD5:s rotationsriktning är att svänghjulet roterar medurs (sett från framsidan). Både utgående axel från motorn och från drevet roterar åt samma håll (medurs). Om man tänker sig att man står framför båten och tittar akteröver så roterar både svänghjul och propeller medurs.

Volvos propellrar anses generellt vara usla. Det finns NF seglare med MD5 som har bytt till Alco's tvåbladiga folding, vet ej storleken, men man rapporterar ca 0,5 knops högre fart.


Serienummer



Motornummer
första

Motornummer
sista
Tillverkad
år
10124451975
244610483 1976
1048411333 1977
1133416740 1978
1674121629 1979
21629??1980 - 1981
 30000??
 1981 - 1982

Tabellen visar tillverkningsår för motorerna.

MD5A börjar med nr 101 (år 1975 - 1978)

MD5B börjar med nr 15000 -  (år 1978 - 1981)

MD5C börjar med nr 30000 -  (år 1981 - 1982)

Det är ett "glapp" i motornummer mellan MD5B och MD5C. Notera att MD5B och MD5C såldes parallellt en tid.

Vår egen MD5A med nr 7108 är enligt tabellen tillverkad 1976 och levererades sommaren 1978 till varvet i Mariehamn som byggde båten. På garantikortet står att garantin gäller från juli 5 1978.

110S drev med serienummer (PZ nummer) har utväxling 1,66:1. Från Pz nr 1116831 är utväxlingen 2,15:1.
Vårt eget 110S drev har PZ nr 1106337 och har därmed den lägre utväxlingen 1,66:1.

Vad kostade en MD5 när den var ny?

Vi har bara hittat en prisuppgift. Enligt en artikel om Sundwind Express 83 i Vi Båtägare nr 9 1983 kostade en MD5 21´500kr fritt frabrik (exkl frakt från Volvo Penta). Det måste ha varit MD5C med 120S drev.

MD5 for Dummies, senaste versionen augusti 18 2007MD5 for Dummies-thumb.jpg

Vi har skrivit ett eget dokument som i detalj beskriver hur MD5-motorn i vår segelbåt fungerar. Här är den absolut bästa guiden hur man hanterar en Volvo Penta MD5. Man kan lära sig hur man servar, hur motorn ska köras, förväntad livslängd. Det finns gott foton och sprängskisser så man kan gå in på detaljnivå och se hur motorn är uppbyggd. Dokumentet är skrivet för oss själva, och en utprintad version finns i vår båt. Kommer det smuts på den så är det ju bara att printa ut den igen.

En MD5A motor kan vara rätt så otrevlig att lufta, men med vår "MD5 for Dummies" så kan man inte misslyckas.

Det man kan göra själv på en VP MD5 utan några större problem är att byta bränslefilter (förfilter och finfilter), rensa vattenavskiljaren, rensa bränslesilen, byta termostat, rensa vakuumventil, byta impeller, lufta bränslesystemet, byta motorolja och oljefilter. Vidare så är det relativt enkelt att justera ventiler. Man ska även kontrolldra cylinderbultar (topplocksbultarna) en gång per säsong. Man bör även kunna göra vinterkonserveringen själv.

Byte till kraftigare generator

Vi har bytt generator på vår MD5:a.  Här kan Du läsa hur generator och elsystemet uppgraderades.

MD5A, MD5B och MD5C Manualer, instruktioner, verkstadshandbok och sprängskisser

Här hittar Du alla manualer och handböcker för Volvo Penta MD5. Notera att vissa dokument är av väldigt hög kvalitet så de är väldigt stora och kan ta tid all ladda hem.

Vi har scannat in alla våra egna instruktionsböcker och informationsblad:

1977 Instruktionsbok MD5A och 110S publ 2955A (svensk version), storlek ca 10 MB OBS Kräver Acrobat Reader 7 eller senare.

1976 Skötselinstruktion Volvo Penta MD5A och 110S publ 3224A, tillägg
1976 Tillägg till instruktionsbok 2955, Luftning MD5A, publ 3247
1978 Volvo Penta Vakuumventil
2004 Volvo Penta reparationssats vacuumventil 7744616
1982 Volvo Penta Montering och skötsel av foldingpropeller publ 4188
1983 Volvo Penta 110S Gummitätning
1982 Volvo Penta, Gör det själv handbok publ 3805 OBS Stort dokument ca 12 MB.

1980-8 Volvo Penta MD5B-110S, tillägg MD5C-120S Publ. nr. 2955H.pdf


Verkstadshandbok, Workshop Manual, Werkstatthandbuch Volvo Penta MD5

1998 Volvo Penta MD5A, MD5B, MD5C Verkstadshandbok Svenska

1998 Volvo Penta MD5A, MD5B, MD5C Werkstatthandbuch - Deutch - German - Tyska

1978 Volvo Penta MD5A Workshop manual

1975 Volvo Penta MD5A Workshop Manual, Publ No 3061, dec 1975.pdf


Verkstadshandbok på svenska för VP 2000-serien dvs 2001, 2002 och 2003 finns här.

Ska man renovera en MD5 så rekommenderar jag att man skriver ut alla verkstadshandböcker och studerar övriga motorer från samma tidsålder. Man hittar tex i verkstadshandboken för MD1, MD2 och MD3 väldigt bra beskrivning av hur man ställer in insprutningstiderna.

Sprängskisser och artikelnummer

2006 Volvo Penta MD5A, MD5B och MD5C Sprängskisser, Partlist

Sprängskisser med alla detaljer finns även hos Mitab Marin på Öckerö, se mera här.

Övriga MD5 manualer

1975 Volvo Penta MD5A Instruction book, Publ No 2956.pdf (enbart backslag)
1978 Volvo Penta MD5A Instruction book, Publ No 2956A (backslag och 110S drev)

Hos Volvo Penta finns produkt bulletiner:
1976 MD5A 110S Product Bulletin 
Volvo Penta MD5B med 110S drev
Volvo Penta MD5C med 120S drev


Andra båtägare som mekar med VP MD5


Rensning av kylkanaler och genomgång av topplock på en MD5 monterad i en MS20. Den norske ägaren hade problem med överhettning, han har bla. plockat av topplocket och rensat kylkanalerna se mer här

Bälgbyte MD5 med 110S drev, en Maxi Fenixägare delar frikostigt med sig med tydliga instruktioner hur tätningsbälgen byts, se mer här.

Det finns extrautrustning som färskvattenkylning, företaget Martec har en sådan till MD5: Martec Färskvattenkylning för VP MD5


Länk till en finsk sida med en MD5B med 110S drev monterad i en Sunwind 27. Själva så förstår vi inte finska men man ser på bilderna att man plockar bort cylinderlocket (topplocket). Se mer här.


Om Du har ytterligare MD5 relaterad information så hör av dig till mig. Det skulle vara kul att veta hur konstruktörerna resonerade och varför motorn blev som den blev.


Filmklipp Volvo Penta MD5

För er som vill lyssna på hur en gammal Volvo Penta MD5A låter kan titta på våra små videosekvenser.

Liten filmsnutt från hösten 2005 med vår MD5A tuffandes på tomgång. OBS ca 25 MB

Ytterligare en sekvens från oktober 2006. OBS ca 18 MB.


Segelbåtsdrev 110S

Vi har fått tag på en kopierad verkstadshandbok för Volvo Penta 110S drevet, som nu är inskannad. OBS dokumentet är nästan 10 MB.

1978 Volvo Penta Workshop Manual 110S Saildrive, publ 3439, svenska/engelska

Några sidor saknas i dokumentet, om någon har just dessa sidor så hör av dig.




Reservdelar MD5

Till Volvo MD5 finns nästan alla delar att köpa fortfarande. Man kan köpa kompletta matarpumpar (bränslepumpar), renoveringssatser med cylinderfoder, kolv, packningar, lager etc. Flera av de större Volvo Penta återförsäljarna i Sverige kan leverera de flesta reservdelar via postorder. Det finns även till viss del "piratdelar" att köpa. Det är just detta som är den stora fördelen med Volvo Penta att även om man har en motor som är kring 30 år gammal så finns nästan allting fortfarande tillgängligt. 

Företag som säljer delar på postorder är tex:

  • Drevia i Lysekil, klicka här. De har även gott om begagnade delar.
  • Mitab Marin på Öckerö, har sprängskisser så det är lätt att identifiera delarna, klicka här.
  • Lidingö Marin (Stockholm), klicka här.

Övriga Volvo Penta motorer

Mer info om Volvo Penta diesel, hittar Du här.
Mer info om Volvo Penta bensin, hittar Du här.

Ovanstående dokument förutom "MD5 for Dummies" omfattas ej av licensen "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike"


NF-sidan använder sig av Plonebroach.se.